Lékařka radí, jak připravit imunitu na podzim a zimu

Imunitnímu systému bychom měli věnovat neustálou péči, obzvlášť pak před přicházejícím podzimem, který s sebou nese vyšší riziko nákazy virovými infekcemi. Kromě chřipky a dalších respiračních nemocí budeme letos navíc zřejmě muset čelit i nákaze novým koronavirem. Čím svůj imunitní systém nabít, aby měl sílu nepřátelské viry odrazit, radí MUDr. Kateřina Pinterová z laboratoře SYNLAB.

Základní jednotkou imunitního systému jsou bílé krvinky, které se často nazývají vnitřní policií. Jejich prací je totiž neustálé hledání a zneškodňování nepřátelských organismů v těle. Informaci o přítomnosti nepřítele a potřebě proti němu bojovat navíc bílé krvinky šíří i k dalším buňkám a orgánům. Pokud však člověk svým počínáním jejich činnost oslabuje nebo zabraňuje dostatečné produkci bílých krvinek, imunita při střetu s nepřítelem na obranu nestačí a tělo podlehne nákaze.

Imunita potřebuje vaši podporu

Stav imunitního systému velmi závisí na životním stylu. Ovlivňuje ho vaše stravování, kvalita spánku či míra stresu, kterému se vystavujete. „Základním předpokladem pro správnou funkci imunitního systému je zdravá životospráva, vyvážená střevní mikroflóra a příjem vitamínů,“ říká MUDr. Kateřina Pinterová z laboratoře SYNLAB.

V hlavní roli vitamín C

Vitamín C je v období podzimu a zimy nepostradatelným, na obranyschopnost má totiž mimořádný vliv. „Vitamín C snižuje schopnost virů pronikat tkáněmi a jeho dostatečná hladina v organismu zlepšuje aktivní schopnost bojovat s infekcí,“ říká MUDr. Kateřina Pinterová. Lidský organismus si vitamín C neumí sám vytvořit, jeho příjem, a tedy i hladina v organismu, je proto závislá na stravě. Za optimální denní dávku je považováno 200 mg, v chladném období roku je však doporučeno přijímat alespoň 500 mg vitamínu C. Bohatým přírodním zdrojem vitamínu C je například růžičková kapusta, paprika, šípky či černý rybíz.

Jezte kvašené potraviny

K posílení imunitního systému velmi pomáhá příjem fermentovaných neboli kvašených potravin. Obsahují totiž probiotika, která posilují břišní mikroflóru. Silná mikroflóra pak pozitivně ovlivňuje tvorbu bílých krvinek. Kvašenou stravou navíc podpoříte tvorbu hormonu serotoninu, který má příznivý vliv na emocionální pohodu. Do svého jídelníčku nezapomeňte zařadit také denní dávky čerstvého ovoce a zeleniny a kvalitních bílkovin.

Odpočinkem ku zdraví

Spánek je pro správnou funkci organismu stěžejní. Během něj se nabíjí aktivita imunitních buněk a vytváří se buňky nové. „Aby byla vaše imunita plná síly na další den, měli byste tělu dopřát minimálně 6 hodin spánku denně. Příznivě ho ovlivní také pravidelnost, snažte se tedy chodit spát a vstávat každý den přibližně ve stejnou dobu, a to včetně víkendů,“ doporučuje MUDr. Pinterová.

Hýbejte se, nejlépe na vzduchu

Během pohybu se z těla přirozeně vyplavují škodlivé látky. Podporuje také funkci oběhového systému, který příznivě působí na funkci bílých krvinek. Hýbejte se nejlépe na čerstvém vzduchu, který okysličuje mozek, a má tak pozitivní vliv na funkci celého organismu.

Nekuřte, nepijte alkohol a nestresujte se

„Ať už kouříte aktivně či pasivně, značně tím snižujete svou obranyschopnost, a to převážně v oblasti dýchacích cest. Alkohol zase otupuje bílé krvinky a velmi zatěžuje játra, která jsou čističkou lidského těla,“ varuje MUDr. Pinterová. Pro podporu svého imunitního systému se snažte vyvarovat i dlouhodobému stresu. Ten totiž vylučuje hormon kortizol, jehož vysoká hladina tlumí účinek obranyschopnosti.

Zkuste otužování

Otužování nemusí vyloženě znamenat koupel v ledovém rybníce či řece. Pro posílení imunity vám bohatě postačí pravidelná studená sprcha, která podobně jako pohyb rozproudí srdeční systém a pomůže bílým krvinkám v jejich činnosti. Jak a kdy s otužováním začít, vám nejlépe poradí váš lékař.

Dodržujte hygienické návyky a prevenci

Návyky, které s sebou přinesla jarní vlna pandemie, si je potřeba uchovat v paměti a uplatňovat i nadále. Myjte si často ruce, noste u sebe antibakteriální gel, na veřejnosti si zakrývejte nos a ústa a v případě nemoci či nachlazení zůstaňte doma. Zodpovědní byste pro ochranu před nemocemi měli být i v dodržování preventivních vyšetření. Pokud máte obavy z návštěvy lékaře, zajděte si na důležité testy třeba do odběrových pracovišť SYNLAB. Můžete zde bez objednání požádat o balíček Jsem fit, který zahrnuje vyšetření všech základních ukazatelů zdravotního stavu a nejdůležitějších orgánů.

Proč se virům daří v chladné části roku?

Viry jsou v zimě odolnější a aktivnější, lidské tělo naopak oslabené. „Lidské tělo je v chladnějších obdobích roku náchylnější k prochladnutí, jelikož se s teplotou snižuje i jeho prokrvení, což oslabuje činnost imunitního systému. Nosní sliznice, kterou viry do těla často pronikají, má také vlivem nízkých teplot staženější cévy, což vede ke snížení její schopnosti bránit se,“ vysvětluje MUDr. Kateřina Pinterová. K šíření nemocí přispívá v chladných dnech i vyšší koncentrace lidí v uzavřených prostorech. Suchý vzduch v místnostech totiž virům pomáhá v přežití. Nezapomeňte proto často větrat.

  •  
  •