Udržujte si v těle zdravou hladinu cholesterolu

Za vysokým cholesterolem, kterým trpí více než 50 % české populace, stojí většinou nezdravý životní styl. Stravování ve stáncích rychlého občerstvení, přejídání, kouření či nedostatek pohybu – to všechno jsou příčiny zvyšování hladiny této látky v krvi. Pokud je cholesterolu v organismu příliš, přináší s sebou zvýšené riziko vzniku závažných chorob, jako je například infarkt myokardu. Přečtěte si, jak hladinu cholesterolu zkrotit tak, aby tělu neškodil.

Cholesterol považuje většina lidí za negativní pojem, a to proto, že se o něm hovoří primárně v souvislosti se vznikem kardiovaskulárních chorob. Tato látka však tělu rozhodně jen neškodí, naopak. Bez ní by nemohlo plnohodnotně fungovat. Cholesterol je součástí každé naší buňky, je stavebním prvkem buněčných membrán, tvoří se z něj vitamín D, růstové hormony, estrogeny a testosteron. Rozkládáním cholesterolu vznikají rovněž žlučové kyseliny, které potřebujeme při trávení tuků v těle.

Problém nastává až tehdy, kdy je cholesterolu v organismu nadbytek. Ukládá se totiž v cévách, což může vést k jejich zúžení, omezení průtoku krve a v konečném důsledku i k infarktu myokardu či cévní mozkové příhodě.

Opatrně s živočišnými tuky

Jelikož naše tělo cholesterol nezbytně potřebuje, z velké části si ho vytváří samo. Hojně je pak tato látka zastoupena také v potravě, prostřednictvím které ho do organismu dodáváme. A právě o tom, kolik a z jakých potravin ho přijmete, můžete  sami rozhodovat. Nejvíce problematická jsou v souvislosti s cholesterolem jídla s vysokou koncentrací živočišného tuku. Pokud si tedy chcete v těle udržet zdravou hladinu cholesterolu, omezte tučné maso i tučné mléčné výrobky, uzeniny, ale i smažená jídla, bílé pečivo a pochutiny, jako jsou například brambůrky. Své oblíbené potraviny ale určitě nemusíte z jídelníčku vyřazovat úplně. Stačí je částečně nahradit kvalitními rostlinnými tuky, rybami či luštěninami. 

Dopřejte tělu dostatek zeleniny a pohybu

V prevenci vysoké hladiny cholesterolu mají velkou výhodu vegetariáni. Nejzdravější stravou je totiž v tomto ohledu čerstvá zelenina. Chcete-li tedy problémům spojeným s vysokou hladinou této látky v těle předejít, dopřejte jí svému organismu co nejvíce. Velmi důležitý pro udržení správné hladiny cholesterolu je pak především pohyb. Jeho potřeba je u každého individuální, obecně ale platí, že by měl být hlavně pravidelný. Denně postačí i půlhodina až hodina jakékoli pohybové aktivity. 

Zjistěte, jak na tom jste

Pokud si chcete nejprve prověřit, jak na tom s cholesterolem jste, či pokud se chcete ubezpečit, že změna životního stylu měla na hladinu cholesterolu ve vašem těle příznivý vliv, zajděte si na krevní test. O základní vyšetření je možné požádat svého lékaře nebo v odběrových pracovištích SYNLAB. Podstoupit zde můžete také komplexní balíček vyšetření, který obsahuje test látkové výměny tuků, celkového cholesterolu, triacylglyerolů a LDL a HDL cholesterolu. Zaplatíte za něj 199 Kč. Balíček lze objednat také pohodlně online na webu www.eshop-synlab.cz. 

Vysoký cholesterol je potřeba léčit včas

Pokud je na základě vyšetření zjištěna mírně zvýšená hladina cholesterolu, lékař s největší pravděpodobností nejprve doporučí právě změnu životního stylu. Tu je pak pro předejití vzniku vážných onemocnění potřeba dodržovat. Teprve v případě, že opatření nepomohou, řeší se problém nasazením léků. Poměrně vzácně se stává, že je diagnostikována familiární hypercholesterolémie. Při ní hodnoty cholesterolu dosahují podstatně vyšších hodnot, než je běžné, a změna stravovacích návyků na její snížení nestačí. Tělo je totiž v tomto případě nastaveno tak, že pokud se sníží příjem cholesterolu potravou, vyrobí si ho v nadměrném množství samo. Tuto poruchu lékař řeší medikací.

  •  
  •