Vegani a vegetariáni by měli jít každý rok na test krve

Dle lékařů je velmi běžné, že vegani a vegetariáni krátce po počátečním nadšení ze změny stravování a očisty těla od těžkých živočišných tuků naráží v souvislosti se svou dietou na zásadní zdravotní problém – selektivní podvýživu. Zapomínají si totiž dávat pozor na to, jestli je jejich strava dostatečně bohatá na látky, které jsou nezbytné pro správné fungování organismu a jeho nutriční potřeby. Problémům spojeným s nedostatkem důležitých látek běžně obsažených v živočišné stravě, jako je železo či vitamín B12, však lze jednoduše předejít adekvátním doplňováním jejich hladiny. Jak si pohlídat, zdali máte v organismu těchto látek dostatek, ví MUDr. Marek Antoš z laboratoře SYNLAB.

Nedostatek železa způsobuje chudokrevnost

Železo zajišťuje přenos kyslíku do celého těla a jeho příjem je nutný pro správnou funkci všech buněk. Problémy s jeho nedostatkem v organismu mívají častěji ženy veganky a vegetariánky, obzvlášť pak ty v reprodukčním věku, jelikož u nich dochází k pravidelným ztrátám této látky během menstruace. Běžně se s ním však potýkají i muži.

Železo vegetariánům a veganům chybí proto, že ho ve velkém množství najdeme převážně v červeném mase a vnitřnostech. Špenát, brokolice a další zelenina jsou sice také bohaté na železo, obsahují však současně organické kyseliny (odborně fytáty), které brání jeho vstupu do těla. Hladinu železa by si proto vegani a vegetariáni měli pravidelně hlídat. „Dlouhodobý deficit železa vede k nedostatku tvorby červeného krevního barviva hemoglobinu a následnému snížení velikosti a počtu červených krvinek. To má za následek vznik sideropenické anémie neboli chudokrevnosti z nedostatku železa,“ upozorňuje MUDr. Marek Antoš z laboratoře SYNLAB. Příznaky této nemoci jsou bledost, únava, dušnost, lomivost nehtů, padání vlasů, bolavé ústní koutky nebo vyšší sklon k infekcím.

Prakticky jediným způsobem, jak lze železo bez příjmu masa organismu doplnit v adekvátním množství, jsou doplňky stravy. Ne všichni je však budou dobře snášet, jelikož mohou dráždit žaludek a způsobovat trávicí obtíže. Tomu lze předejít užíváním těchto doplňků současně s jídlem, a to nejlépe s ovocem obsahujícím vitamín C.

Pozor na zásoby vitamínu B12

Adekvátní hladina vitamínu B12 v organismu je důležitá pro dostatečnou tvorbu červených krvinek a správnou funkci nervového sytému. Nedostatek tohoto vitamínu se často vyvíjí plíživě a nastupuje i za několik let po přechodu na rostlinnou dietu. „Relativně dlouhou dobu dokáže tělo čerpat vitamín B12 ze zásob uložených v organismu. Pokud si však vegan či vegetarián nehlídá hladinu této látky a dojde až k vyčerpání jejích zásob, může si způsobit poruchu funkce nervů, takzvanou neuropatii,“ popisuje MUDr. Marek Antoš. Nejčastějšími projevy nedostatku vitamínu B12 jsou únava, nervozita, deprese, pocit tuposti v končetinách, potíže při chůzi, poruchy krvetvorby a záněty v ústech.

I vitamín B12 lze adekvátně doplnit pouze léky, v rostlinné stravě se totiž téměř nevyskytuje. Nejvhodnější jsou za tímto účelem injekce do svalu, ostatní lékové formy se totiž hůře vstřebávají do krve. Výběr doplňků stravy proto vždy konzultujte se svým praktickým lékařem či lékárníkem.

Minerály proti zlomeninám

Vápník a hořčík se v rostlinné stravě nachází poměrně hojně. Vápník můžete najít například v květáku, pečivu a lískových ořechách, hořčík lze načerpat ze zelené zeleniny, která ho obsahuje velké množství díky zelenému barvivu rostlin chlorofylu, či z některých minerálních vod. Problém je však v tom, že tyto potraviny vegani a vegetariáni často kombinují s jídlem, které obsahuje mastné kyseliny, šťavelany (špenát či rybíz) a fytáty, (černý chléb nebo pečivo z hrubě vymílané mouky), což negativně ovlivňuje jejich vstřebávání. Tyto látky totiž ve střevě spolu s vápníkem a hořčíkem tvoří nerozpustné soli, a na zvýšení jejich hladiny tak nemají kvůli tomuto procesu příznivý vliv.

Hladinu vápníku a hořčíku je třeba nejen u veganů a vegetariánů pravidelně sledovat pro prevenci zlomenin kostí a poruch výživy. Nedostatek vápníku se dlouhou dobu neprojevuje, organismus jej totiž dokáže čerpat z lidské kostry. První projevy jeho deficitu se tak přesouvají ke stáří, kdy dochází ke zlomeninám v důsledku osteoporózy.

Bílkoviny čerpejte z luštěnin

„Na hladině proteinů závisí funkce celého organismu, nedostatek bílkovin vede ke ztrátě svalové hmoty, otokům a špatné kapacitě pro regeneraci tkání, jejich denní příjem je proto velmi důležitý,“ říká MUDr. Aleš Ducháček z ambulance SYNLAB. Vegetariáni a vegané je mohou doplňovat z luštěnin, ořechů či obilovin. Organismus je sice zpracovává delší dobu než bílkoviny živočišné, svůj účel však tyto potraviny při adekvátních dávkách splní. Jejich správný příjem si nastavíte na základě testu hladiny bílkovin v krvi a předejdete tak podvýživě, svalové slabosti či snížení obranyschopnosti.

Přesvědčte se o tom, že vaše tělo nestrádá

„Jestliže je vegetariánská či veganská strava rozumně sestavená, nevede ke zdravotním potížím, naopak jí lze ze zdravotního hlediska považovat za příznivou s ohledem na prevenci civilizačních onemocnění. Problém hrozícího nedostatku příjmu důležitých látek v této stravě je ale velmi významný,“ upozorňuje MUDr. Aleš Ducháček. Chcete-li mít jistotu, že váš veganský či vegetariánský jídelníček plní nutriční potřeby vašeho organismu, a předejít tak mnohdy i vážným nemocem, vyšetření všech zmíněných látek můžete podstoupit jednotlivě, nebo najednou v rámci balíčku testů Jsem vegan/vegetarián. Stačí bez objednání zajít na odběr krve do kteréhokoliv odběrového pracoviště SYNLAB a o balíček požádat. Zaplatíte za něj 490 Kč.

Kontrolu důležitých látek by měli vegané a vegetariáni provádět opakovaně každý rok. Obzvlášť pak po zimě, kdy bývá jídelníček chudší. Na vyšetření důležitých látek je však potřeba zajít i v případě zaznamenání dlouhodobých zdravotních potíží, jako je celková slabost, únava, nevýkonnost či opakované respirační onemocnění,“ říká MUDr. Marek Antoš z laboratoře SYNLAB. Železo, vitamín B12, minerály a bílkoviny poté do těla doplníte dle referenčních mezí uvedených ve výsledcích laboratorního vyšetření. Jejich ideální hodnoty se liší podle věku a pohlaví.

Jak si správně vybrat potravinový doplněk

Při užívání potravinových doplňků v lékové formě je vždy vhodnější volit preparát obsahující jen jednu účinnou látku. „Užívání multivitaminových přípravků s sebou nese riziko vzájemného ovlivnění jednotlivých složek, které vede k horšímu vstřebávání látek do těla nebo jejich úplné neúčinnosti,“ říká MUDr. Marek Antoš. Pro zajištění dobré vstřebatelnosti a účinnosti potřebných látek je doplňky vhodné nakupovat pouze v lékárně od ověřených výrobců.

U dětí může mít nedostatek látek fatální vliv na vývoj

Dětský žaludek je malý a nepojme dostatečné množství relativně objemné vegetariánské či veganské stravy. Hlídání příjmu dostatečného množství zmíněných látek je u nich vzhledem k vývoji ještě zásadnější než u dospělých. Všechny tyto látky totiž dítě navíc potřebuje přijímat v ten správný čas. „I při krátkodobém nedostatku v kritické vývojové fázi dítěte může dojít k fatálnímu poškození jeho organismu, které již nelze později napravit,“ uzavírá MUDr. Marek Antoš.

  •  
  •